Skifte til vinterdekk?

Her er ekspertens råd til deg som stusser.

Jan Ivar Engebretsen

Ditt ansvar: – Du må følge med på vær- og føreforhold og selv bestemme når dekkene skal skiftes, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: NAF

Nordover i landet har snøen allerede kommet, og mange har naturlig nok lagt om til vinterdekk. I Sør-Norge er ikke valget like enkelt.

– Ditt liv og ditt ansvar

Nattefrost og snø kan være rett rundt hjørnet flere steder i sør. Likevel ønsker verken NAF eller Statens Vegvesen å svare «ja» eller «nei» når yr.no spør dem om folk bør skifte til vinterdekk.

Ansvaret og avgjørelsen ligger hos bilfører, påpeker de.

– Min oppfordring er at du må følge jevnt og trutt med på værmeldingene og ta avgjørelsene ut fra det, sier dekkekspert Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Skal du kjøre et sted med snø kan det være nødvendig å ta piggdekkene på og av igjen, – selv om det er slitsomt.

– Det er ditt liv. Den billigste livsforsikringen ligger i å kjøre med gode dekk, sier Engebretsen.

Se hvor galt det kan gå når amerikanske bilister blir overrasket av snø (artikkelen fortsetter under videoen):

Vanskelig periode

Vinterdekk er egnet for is- og snødekke, men på våte høstveier er det sommerdekkene som er best. De neste ukene kan veiene skifte fra vinter- til høstføre på kort tid, og mange er naturlig nok i stuss om hvilke dekk de skal velge.

– Du kan gjerne legge om for å være forberedt. Men vær klar over at varmegrader er vinterdekkas verste fiende, sier Engebretsen.

Vei

Våt asfalt: På slikt føre er sommerdekkene best.

Foto: Picasa 2.0 / NRK

– På våt asfalt i varmegrader har du lengre bremsestrekning enn med sommerdekk. Det må du ha i bakhodet.

Om du er riktig lat, kan du faktisk kjøre med piggfire vinterdekk året rundt. Det liker Engebretsen dårlig.

– Piggfrie dekk om sommeren burde rett og slett vært forbudt.

– Piggfritt bedre enn pigger

I en dekktest gjorde NAF nylig et oppsiktsvekkende funn, forteller Engebretsen. Der så de på hvordan pigg- og piggfrie dekk utviklet seg etter hvert som de ble slitt.

Som forventet var nye piggdekk bedre enn piggfrie på vinterføre. Men da dekkene ble slitt ned til 6 millimeter mønsterdybde, ble rollene byttet.

– Det var en sensasjon som vi ikke trodde på i forkant. Men vi fikk det altså bekreftet.

Årsaken er at piggdekkene har hardere gummi enn de piggfrie, forklarer Engebretsen. Etter hvert som piggene ble slitt, fikk gummien større kontakt med veibanen.

– Da hadde de piggfrie dekkene større sidestabilitet og kortere bremsestrekning, konstaterer Engebretsen.

Kontakt med moder jord

Det er dekkene som fascinerer mest på en bil, ikke all elektronikken, forteller Engebretsen til slutt.

– Det er jo dekkene som er bilens kontakt med moder jord, og de er bare på størrelse med fire håndflater.

– Gode dekk er en billig livsforsikring.

Ut og kjøre?