Sjekk denne magiske ringen rundt flynesen!

Ring rundt sola og månen har vi hørt om. Men ring rundt flynesen?

Bilde tatt av pilot Alexander Knappen fra cockpit.Et optisk fenomen kalt "glorie" dannet seg rundt flynesen

Det var på Norwegians morgenfly denne fredagen mellom Stavanger og Bergen at pilot Alexander Knappen filmet det magiske værfenomenet.

– Da vi så ut på venstre side så vi at skyggen av flyet jaget over skyene, med det vi tror var en halo rundt, forteller Knappen.

Tilfeldigvis hadde han kamera liggende i vesken da fenomenet oppstod.

Viser seg å være en «glorie»

Det de to flygerne trodde var en halo, viser seg å være et annet og beslektet optisk fenomen kalt «glorie» eller på norsk «krans». Det forteller statsmeteorolog Gunnar Livik fra Meteorologisk institutt i Bergen.

– Siden man kan se skyggen til flyet som fotografen selv sitter i, har solen kommet bak fotografen. Dette sammen med at en kan se fargenyanser i ringene som omkranser deler av flyet, gjør fenomenet til en såkalt glorie.

Ser man en stor ring rundt solen eller månen som er mer fargeløs, tyder dette derimot på en halo. Denne dannes i skyer som består av iskrystaller. En halo kan sees dersom solen befinner seg bak skyene som danner ringen.


Slik dannes glorien

Halo rundt solen

HALO RUNDT SOLEN: Bildet er tatt i Bjugn denne uken. Her treffer solstrålene iskrystaller, mens glorier blir laget når strålene treffer vanndråper.

Foto: Une Cathrine Døsvik

En glorie dannes når sollys brytes og reflekteres i små vanndråper som utgjør skyer. Blant annet må skyene ligge lavt, samtidig som solen er bak observatøren.

– Man kan sammenligne med måten en regnbue oppstår på, ved at solstråler treffer inni regndråpene, sier Livik.

Underkjølte dråper

Flyet til Knappen hadde en høyde på rundt 13 500 fot, altså rundt 4100 meter over havet da glorien kunne observeres. Temperaturen lå på rundt 15 minusgrader, anslår Knappen.

Sannsynligvis har vanndråpene i skylaget derfor vært underkjølte vanndråper, mener Livik. Underkjølte dråper har ikke frosset til is, selv om temperaturen i luften rundt er under null grader.

Ved minus 20 grader vil sjansene være liten for flytende vann.

Hvor sitter fotografen?

At glorien kun omkranset tuppen av flyet, kommer av at det er piloten som har tatt bildet fra cockpit.

– Dette vil variere i forhold til hvor man befinner seg i flyet. Dersom fotografen hadde sittet over vingen, ville glorien vært rundt denne. Uansett må man befinne seg i senter mellom solen og skyen for å kunne observere fenomenet, sier Livik.

På bildet under, tatt i 2011, sitter fotografen midt i flyet. Dermed havner også sentrum av glorien midt på flyskyggen:

Glorie rundt skygge av fly

FLY MED GLORIE RUNDT: Ringene i glorien er tydeligst i midten og blir svakere utover. På dette bildet kan man muligens skimte fire ringer?

Foto: Jason Ahrns / Flickr

Lettere å oppleve fra et fly

Fra et fly høyt oppe i luften kan det være lettere å oppleve det optiske fenomenet, forteller Livik.

– Det kreves at solen kommer ovenfra for å kunne se en glorie.

Jevnlig opplever Knappen og hans kolleger fenomenet, men da som oftest i forbindelse med opp og nedstigning, noe som kun gir korte glimt. Glorien de var vitne til varte derimot i to-tre minutter.

At glorien vedvarte så lenge, er mer eller mindre tilfeldig i følge meteorolog Livik.

– Så lenge flyet ikke endrer kurs, vil vinkelen mellom solen og den som observerer holdes konstant. I og med at skyen har de samme egenskapene i lik retning, tyder dette på at flyet ikke har endret mye kurs.

For pilotene er dette en av mange opplevelser som er med på å krydre arbeidsdagen.

– Vi ser mye vakkert som ikke kan ses like godt fra bakken, som fine solnedganger, spesielle skyformasjoner, nordlys og stjernehimler. Det er et luftig kontor, avslutter Alexander Knappen.

Fly og halo

FLYNESE MED GLORIE: Her ser man at piloten har tatt bildet fra cockpit, siden det er flynesen som er omkranset.

Foto: Alexander Knappen