– Vi skal ærlig innrømme at det ikke var med klima i tankene det startet, men da vi bestemte oss så kom akkurat den fordelen på bordet, sier Anna Marxèn.
På seks dager har hun og datteren, Elita Marxèn (14), kommet seg med tog fra Oslo til Kroatia. På veien dit har de fått med seg midtsommer i Sverige og hetebølge i Berlin.
De neste 24 dagene skal de oppleve resten av Europa med tog som transportmiddel. De er ikke de eneste som har fått opp øynene for denne måten å reise på.
19000 medlemmer i togferie-gruppe
I mars i år opprettet MDG-politiker Eivind Trædal Facebook-gruppen «togferie». Siden da har gruppen fått over 19000 medlemmer. Trædal mener det har blitt mer populært å reise klimavennlig.
– Da Lan (MDG-politiker Lan Marie Nguyen Berg journ.anm.) og jeg dro på togferie til Barcelona for noen år siden, ble vi latterliggjort av samferdselsministeren, og havnet på Nytt på nytt. Så utenkelig var det visst! Nå ser det ut som den gode, gamle interrailferien er på vei til å bli på moten igjen, sier Trædal.
Han opprettet gruppen etter inspirasjon fra det svenske gruppen «Tågsemester». Målet var å inspirere folk til å velge tog over fly.
– En av de mest populære innleggene i Togferie-gruppen er fra en familie i Oslo som hadde tatt ungene med på korte dagsturer med trikk, tog og bane, til stor suksess, sier Trædal.
- Les også:
Gruppen har også vært inspirasjon for Anna og Elita som har som mål å finne sin egen vei på ferien.
– Vi vil ikke følge noen andres allerede satte tur. Fordelen er definitivt spontaniteten, det å kunne reise stort sett når du vil. Vi har forstått at vi også avgir et langt mindre klimaavtrykk når vi reiser med tog, og det gjør virkelig ikke saken noe verre, sier Anna.
Hvor stort er ditt klimaavtrykk i ferien?
På Klimasmartsemester.se kan du regne ut hvor stort klimaavtrykk du har i ferien din. Nettsiden er initiert av forskere, offentlige organ og turist-aktører i Göteborg.
En flyreise fra Oslo til København for fire netter gir et fotavtrykk på 183 kilo Co₂. Dette tilsvarer ifølge nettsiden 0,5 kvadratmeter med issmelting på Arktis.
Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, mener klimakalkulkulatorer kan være nyttige for å forstå hvor store utslippene våre faktisk er.
– Det viktigste er likevel at man tar med seg den informasjonen og omgjør den til handling, og er med på å stille krav om politisk endring, sier Bakken Riise.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at jernbaneselskapene i 2018 hadde en økning av antall passasjerer på nærmere 20 millioner sammenlignet med de siste 10 årene. Dette er tall over alle passasjerer som reiser kollektivt i Norge, altså ikke bare dem som reiser på ferie.