Om du bruker verdens nest største værtjeneste på nett, AccuWeather, kan du nå sjekke været både i mai, juni og juli. Dag for dag. Selv om kalenderen sier april. På Yr og Storm kan du derimot kun sjekke været for de nærmeste åtte dagene.
– Vi hjelper folk til å planlegge lengre frem i tid enn noen gang før, sier AccuWeather i en pressemelding og legger til at de nye varslene er resultat av etterspørsel fra brukerne.
Norske meteorologer reagerer med humring. Og dommen er nådeløs.
– Gi folk det de vil ha og gi blaffen i kvaliteten, sier forsker Thor Erik Nordeng ved Meteorologisk institut ironisk.
LITT REGN OM MORGENEN 29. JUNI: AccuWeather gir detaljert værvarsel for tre måneder frem, men ber samtidig brukerne om å fokusere på trendene. Ikke detaljene.
The Washington Post: AccuWeather extends its controversial, 45-day weather forecasts to 90 days
– Teoretisk umulig
Dette er ikke første gang AccuWeather overrasker. I 2013 lanserte de dag-til-dag-varsel for 45 dager frem i tid. På tross av mye kritikk dobler de nå lengden av varselet sitt.
SKEPTISK: - Bare tull, sier Thor Erik Nordeng ved Meteorologisk institutt.
Foto: met.noSKEPTISK: - De kan like gjerne varsle for et helt år frem i tid, eller mer, sier Martin Grønnevet ved StormGeo.
Foto: StormGeoThor Erik Nordeng sier det er teoretisk umulig å varsle vær på denne måten.
– Tommelfingerregelen er at varsler fungerer for de nærmeste to ukene. Deretter er det kaoset som rår, sier forskeren og legger til at verden nok aldri vil klare å varsle detaljer i været 90 dager frem i tid.
Norske 90-dagersvarsel ser annerledes ut
Martin Grønnevet, sjefmeteorolog i StormGeo, er enig med Nordeng.
– Det å regne 90 dager frem i tid er bare tull. Ingen kan i dag fortelle meg om det blir regn eller ikke i Oslo på 17. mai.
Selv tilbyr også StormGeo 90-dagersvarsel, men dette ser annerledes ut enn det fra AccuWeather. Varselet sier ingenting om været fra dag-til-dag, men fokuserer på trendene. Blir det varmere, kaldere, våtere eller tørrere enn normalt i tremåneders-perioden?
Brukerne er proffe, fra blant annet energi- og forsikringsbransjen, og vet hvordan varslene skal tolkes, legger han til.
– Et mediestunt
Selv ber AccuWeather brukerne se etter nettopp trendene når de bruker den nye tjenesten.
Dette budskapet når nok ikke frem, kommenterer Grønnevet.
– I nyhetssakene sier AccuWeather at du skal se etter trenden, men produktet deres er veldig deterministisk. Å presentere det på denne måten til hvermansen tror jeg er mer et mediestunt enn en reel ting du skal planlegge hagefesten på.
Nordeng stemmer i.
– De lager illusjoner om at man kan få tak i noe som ikke går an. De kaster blår i øynene på folk.
Noe er positivt
Selv mener AccuWeather at de er med på å drive værvarslingen fremover. Og kanskje blir nettsider som Yr og Storm presset til å følge etter?
– Vi vil i hvert fall ikke presentere varselet på denne måten. Vi ville vist været som gjennomsnitt over lengre perioder, sier Nordeng.
– Vi er glad i all publisitet rundt vær, så noe nytte er det jo, avslutter Grønnevet med et smil.