UV-varsel

Kartet viser hvor mye ultrafiolett stråling (UV-stråling) fra sola det er ventet i Skandinavia. Varselet tar hensyn til skydekket i værmeldingen. Dersom det blir mindre skyer enn varslet, vil UV-strålingen øke.

Du bør sjekke UV-varselet for å vite hvordan du best kan beskytte deg mot strålene. UV-stråling kan skade hud og øyne både på kort og lang sikt.

Lørdag 03. desember 2016 kl. 13:00

UV-kart for Lørdag 03. desember 2016 kl. 13:00

Søndag 04. desember 2016 kl. 13:00

UV-kart for Søndag 04. desember 2016 kl. 13:00

Mandag 05. desember 2016 kl. 13:00

UV-kart for Mandag 05. desember 2016 kl. 13:00
Så lang tid tar det før huden din kan bli skadet
Styrke UV- indeks Tid før mulig hudskade MED / time
Lav 1-2 1 dag 0,4-0,9
Moderat 3-5 1-2 timer 1,3-2,1
Sterk 6-70,5-1 time 2,6-30
Svært høy 8-10 15-30 min 3,4-4,3
Ekstrem >11 5-15 min >4,7

Tabellen tar utgangspunkt i en utsatt (lys) hudtype.

Slik bør du oppføre deg i sola
Styrke Tiltak
Lav Ingen. Vær ute og nyt sola!
Moderat Klær, solhatt og solbriller. Ta pauser fra sola!
Sterk Klær, solhatt og solbriller. Ta pauser fra solen mellom kl. 12-15. Bruk solkrem med middels faktor (15) og UVA-beskyttelse.
Svært høy Unngå solen mellom kl. 12-15 og søk skygge. Bruk klær, solhatt og solbriller.
Ekstrem Unngå solen mellom kl. 12-15. Søk skygge. Klær, solhatt og solbriller absolutt nødvendig.
Solstyrken tilsvarer
Styrke Tilsvarer
Lav Vinter i Norge.
Moderat Påske i Norge. Vår/høst i Sør-Norge, perioden mai-august i Nord-Norge.
Sterk Sør-Norge i juni og juli, Høyfjellet i mai. Spania vår og høst.
Svært høy Isbre/høyfjell med snø i juni og juli. Middelhavet om sommeren.
Ekstrem Kanariøyene og Alpene om sommeren. Områder nær Ekvator. Grenseverdi for solarier.

Middels tykt skylag vil omtrent halvere UV-indeksen. Det vil si at overskyet vær i tropene, kan gi omtrent samme UV-indeks som i Norge midt på sommeren Om du vil være ute når UV-styrken er svært høy eller ekstrem, må du bruke solkrem med høy eller veldig høy beskyttelse. Slik er EUs anbefalinger av solfaktor.

  • Lav beskyttelse – SPF 14,9 eller under
  • Middels beskyttelse – SPF 15-30
  • Høy beskyttelse – over SPF 30
  • Veldig høy beskyttelse – over SPF 50