Har du noen gang lurt på hvilke værvarsel som trengs for at flyene skal bringe deg trygt frem?
Du visste kanskje ikke at Meteorologisk institutt har egne meteorologer som har ansvar for å utarbeide værvarsler for all sivil og militær flytrafikk i Norge, både småfly, helikoptertrafikk og ruteflyging.
Tar ett døgn om gangen
Her er det fokus på været de nærmeste 24 timer. Disse varslene er svært forskjellige fra varslene du finner på Yr. En flyger trenger mye mer detaljert informasjon.
For flyplassene varsler vi vind, sikt, nedbør og skymengde i ulike høydenivå. Hvordan disse endrer seg med tiden skal varsles med en nøyaktighet på et par timer. Dette er varsler som håndskrives av meteorologene.
Informasjon fra ulike prognosemodeller, observasjoner, satellittbilder og radar vurderes og bearbeides. Her kommer også erfaring til nytte!
Helt gresk
En TAF er et slikt varsel, i en kode som for de fleste kan synes kryptisk, men for en flyger er dette konsis og lettfattelig informasjon:
ENZV 0106/0206 18020KT 9999 BKN020 TEMPO 0109/0112 3000 RA BKN010 BECMG 0110/0112 27010KT=
Hva betyr så dette? Jo, varselet er for Sola (ENZV). Det gjelder fra den 1. kl. 06 utc til den 2. kl. 06 utc.
Vinden er sørlig, 180 grader og 20 knop. Sikten er over 10 km (9999) og det ventes brukket skydekke med underside i 2000 fots høyde (BKN020). Mellom kl. 9 og 12 kan det periodevis (TEMPO) ventes sikt ned i 3000 meter i regn (RA), og skyunderside i 1000 fot.
Mellom kl. 10 og kl. 12 skal vinden dreie over på vest (270 grader) og minke til 10 knop.
Her må man altså holde tunga rett i munnen!
- Les også:
Supernøye varsel
Flyplassene tar også observasjoner hver halvtime. Disse følger nesten samme kode, og får så et tillegg av den som varsler, en såkalt TREND.
Dette er et varsel som fokuserer spesielt på de nærmeste 2 timene. Her brukes all tilgjengelig informasjon.
Værradaren studeres med argusøyne.
Vind varsles fra bakken og helt opp til 39.000 fot. Tordenvær, ising og turbulens varsles både på prognosekart og som faremeldinger, AIRMET eller SIGMET.
Disse faremeldingene er luftfartens svar på kuling- og stormvarsler. Slik hjelpes flygerne til å unngå områder med farlig ising eller turbulens.