Normal

Nok en pris til yr.no!

Værportalen yr.no har fått nok en pris. Meteorologisk institutt og NRK har mottat prisen for beste nettjeneste under konferansen Kvalitet på nett 2007.

Strålende sol (symbol fra yr.no)

Juryen sier følgende om yr.no:

”Vinneren av årets nettjeneste vender seg til et stort publikum og har et brukervennlig grensesnitt som gjør det enkelt å finne fram.

Nettstedet tilbyr flere innganger til informasjonen og utnytter web-teknologiens muligheter.”

Forbilde for andre

Prisen ble delt ut fredag. Kåringen er foretatt av norge.no.

”Vinneren legger til rette for at andre nettsteder kan bruke data i egne tjenester, noe som juryen mener gjør nettstedet til et forbilde for andre,” skriver juryen i sin begrunnelse.

To Rosingpriser

For knappe 14 dager siden mottok yr.no to Rosingpriser, i regi av
Dataforeningen: Prisen for beste nettjeneste, og språkprisen.

Informasjonsdirektør Heidi Lippestad ved Meteorologisk institutt sier at målet med yr.no er å tilby norsk vær- og klimainformasjon for alle formål når den enkelte trenger det.

- yr.no har eksistert et halvt år og fått tre priser i løpet av kort tid. Dette tar jeg som et tegn på at vi er på vei til å lykkes!

Gratis data muliggjør yr.no

- Det faktum at Norge har en fri datapolitikkk, dvs. at alle meteorologiske data er gjort gratis, har muliggjort at nettstedet yr.no er blitt en realitet. Alt som finnes på yr.no er finansiert av publikum over skatteseddelen. At dataene allerede er finansiert gir dermed mange muligheter, som vi etter hvert vil legge til rette for.

- I første omgang tilbyr vi publikum fri nedlasting og bruk av data fra yr.no. I tillegg planlegger vi stadige utvidelser av nettstedet, sier Lippestad.