Har dobbeltsjekket varslene

Ledelsen ved Meteorologisk institutt har kontrollert varslene og er ganske fornøyd med treffsikkerheten, men vil gjøre presentasjonen av varslene bedre.

Jens Sunde og Anton Eliassen

Jens Sunde og Anton Eliassen diskuterer en artikkel fra england. Også der får meteorologene kritikk fra turistbransjen.

Foto: Astrid Rommetveit/NRK

Ole Ragnar Repp

Eier av Jotunheimen Fjellstue, Ole Ragnar Repp, mener gjestene lar seg styre av varslene på yr.no.

Foto: Privat

Aktører i turistbransjen forteller at hotellgjester svikter etter å ha sjekket værvarselet på yr.no . Ved Jotunheimen Fjellstue fikk eier, Ole Ragnar Repp, nok da varselet flere helger til og med var feil.

Øverste direktør, Anton Eliassen, og meteorologidirektøren Jens Sunde er lei seg for kritikken. Nå har de gått seg selv etter i sømmene, i et forsøk på å finne forklaringer og løsninger.

Mye riktig i varselet...

De to direktørene har sett nærmere på de aktuelle værvarslene (påske og helgen før pinse) for Jotunheimen fjellstue.

Varslene er sammenlignet med målinger av hvordan været virkelig ble.

– Med de magre data vi har, synes vi varslene inneholder mye riktig, konkluderer de to.

Problemet er, i følge de to direktørene, at observasjonene fra området rundt Jotunheimen Fjellstue er mangelfulle (se faktaboks nederst i saken). Dermed finnes det ingen fasit i denne saken.

...men presentasjonen skal forbedres

Anton Eliassen innrømmer en annen svakhet ved yr.no, som kan ha påvirket turister til å bli hjemme. Det handler om symbolene som vises i varslene.

– yr.no viser av og til «regnsymbol» når det egentlig ikke burde være det. Grunnen er at algoritmen som beregner værsymbolene på yr.no er for dårlig.

Varselet er ikke feil, understreker Eliassen, men måten det formidles på er problematisk.

– På oversiktssiden er det varsel for perioder på seks timer. Men la oss si at det da regner i en av fem timer. Hvor skal grensen går for når vi bruker regnsymbol? Våre valg her gir kanskje litt pessimistiske svar.

– For bare to dager siden justerte vi algoritmene slik at varslene ble mer optimistiske. Vi skal gjøre enda mer med dette etter hvert, legger Eliassen til.

Dersom du går på «time-for-time»-varselet vil du fort se hvor lange perioder med regn det egentlig er snakk om, er tipset fra direktøren.

yr.no er ingen sannhet

Turister som planlegger tur i fjellet må ikke oppfatte et yr.no-varsel som en sannhet, understreker Jens Sunde.

– Vi forteller hva vi mener er det mest sannsynlige været. Utfordringen ligger i samtidig å formidle usikkerheten i varslingssystemet.

Dette er grunnen til at et usikkerhets- og sannsynlighetsvarsel ble innført på yr.no sist vinter. Folk som skal til fjells kan tjene mye på å bruke dette mer aktivt, tror Sunde.

Vil treffe turistbransjen

Sunde har imidlertid stor forståelse for Repp sin frustrasjon overfor yr.no og måten folk bruker tjenesten på.

– Dette er veldig kjedelig. Meteorologisk institutt vil planlegge å kalle inn til et møte og opprette en dialog med Repp og andre som driver med etablissement i fjellet. Vi må ha dialog og forstå hverandres utfordringer.

– Turistnæringen kan ikke forvente at værmeldingen skal være reklame for deres virksomhet. Men det som er viktig er at varslene blir så gode som det er faglig mulig å få dem i dag, avslutter Sunde.

Kommentarer? Klikk her: Debatt om fjellturister og yr.no