Jens Sunde takket for prisen og sa at instituttet ikke har tenkt å hvile på sine laurbær. Fra og med lørdag 1. september gjøres alle norske meteorologiske grunnlagsdata gratis for alle.
Juryens begrunnelse
Juryen hadde følgende begrunnelse for å la årets omdømmepris gå til Meteorologisk institutt:
Meteorologisk institutt får prisen på grunnlag av det fantastiske resultat som viser at hele 86 % av Norges voksne befolkning har et godt inntrykk av instituttet, en økning fra 82 % i 2006. Sammenholdt med resultater fra alle omdømmeundersøkelser Synovate MMI gjennomfører, er det i år ingen bedrifter eller offentlige etater og bare en organisasjon som nyter så utbredt godt omdømme. Resultatet viser at praktisk talt alle nordmenn kjenner Meteorologisk institutt og har en positiv holdning til det. I tider med tydelige klimaendringer, hyppigere ekstremvær og stadig økende oppmerksomhet om været i mediene, er høy faglig standard, stor tillit og godt omdømme en absolutt forutsetning for at instituttet skal nå sine mål og fylle sin rolle i samfunnet. Meteorologisk institutt ser ut til å innfri de aller flestes forventninger i så henseende.
Om Synovate MMIs Omdømmepris
Prisen skal deles ut til en norsk bedrift, etat eller organisasjon som over lang tid har vært blant ledende bedrifter, etater eller organisasjoner som nordmenn flest har et godt totalinntrykk av. Prisen kan også gis til en bedrift, etat eller organisasjon som har demonstrert evne eller vilje til å styrke sin profil betydelig over en kort periode. Ved vurderingen legges det størst vekt på totalinntrykk, men sterkt omdømme på en av målevariablene kan også kvalifisere til prisen. Vurderingen har tatt utgangspunkt i Synovate MMIs omdømmemålinger "Profilundersøkelse - Store norske bedrifter 2007" og "Profilundersøkelse - Norske etater og organisasjoner 2007".
Juryen
Som i tidligere år har juryen bestått av
- Leif Henrik Husom, adm. dir i Synovate MMI
- Erik Dalen, viseadm. dir i Synovate MMI
- Arne H. Johannessen, kvalitetssjef i Synovate MMI