1. oktober ble trønderskolen Fevåg Hasselvika med i en skykampanje for norske skoler. Målet var å samle bilder til et nasjonalt skyatlas.
Lite tilsa at skolen, med totalt fjorten elever fra 5. til 7. trinn, skulle klare å markere seg som Norges mest skyentusiastiske. Men det har den likevel klart, med god margin.
På kort tid har den lille gjengen klart å ta bilder av 1282 skyer. Totalt har det kommet inn 3400 bilder i løpet av kampanjeperioden.
– Må ha tømt mange minnekort
Arrangør Odd Johan Berland (Nettverk for miljølære) er imponert over trønderfotografene. Særlig læreren har utmerket seg.
– Elevene har tatt 377 bilder, mens læreren deres har tatt 905. Han har tatt det til det ekstreme, både på skolen og hjemme. Denne læreren har virkelig tømt minnekortet i år.
– Jeg har nok en personlig tendens til å overdrive, sier lærer Arnulv Bergstrøm selv og forklarer at han ville delta med egne bilder for å inspirere elevene.
– Jeg håper jo at mengdene med bilder vil bidra til skyatlaset.
Liker fjær- og makrellsky best
– Læreren vår går ingen plasser uten kamera. Han er litt rar og artig, sier Eline Sannan (11) som også har tatt mange skybilder den siste måneden.
– Vi må si hvilke skytype vi tror det er, om det regner eller ikke, hvor høyt opp skyen var og hvilke farge den hadde.
Dermed har skykunnskapen vokst til nye høyder de siste ukene.
– Favorittskyen er fjærsky og makrellsky. Og så har jeg tatt bilder av bukleskyer og rukleskyer, men husker ikke helt forskjellen på dem.
Forskjellen på ruklesky og buklesky
Rukle eller bukle? Det har vært det store spørsmålet, forteller statsmeteorolog Anders Sivle. Han har hatt jobb med å godkjenne alle bildene, og veldig ofte har folk bommet på nettopp rukle- og buklesky.
Egentlig er de to samme type sky, men de har ulik høyde, forklarer han.
– Regelen er at du må holde hånden strak med knyttet neve. Hvis hver av enkeltskyene er større enn knyttneven er skyen lav og det er bukle. Er enkeltskyene mindre er det rukle. Om de er på størrelse med en av neglene er det makrellskyer.
Må på skyavvenning
Lærer Arnulv Bergstrøm er en ivrig naturfotograf, og lenge har skyene vært i bakgrunnen for det egentlige motivet. Nå har han fått øynene opp for estetikken på himmelen.
– Jeg har blitt meteorologisk mer bevisst i løpet av denne tiden, sier læreren og forteller at både han og elevene har blitt flinkere til å varsle vær ved hjelp av skyer.
– Det er uvanlig at jeg ser skyfri himmel og er skuffet, men sånn har det vært siste måneden. Det vil nok snart normalisere seg igjen. Kanskje må jeg på skyavvenning?