Fryser til is på et blunk

Fartøy og kaianlegg i Nord-Norge blir fullstendig nediset.

Når kulde og vind gjør entré i nord, blir det spesielt farlig å være til sjøs. Mange opplever en dramatisk ising på båtene.

– Sjøsprøyten blir til is med en gang den treffer et fast underlag, sier meteorologkonsulent Trond Robertsen. Som tidligere sjømann har han selv opplevd det farlige værfenomenet.

Holdt på å synke

Flere sjøfolk tok kontakt med Meteorologisk institutt i Tromsø fredag, og rapporterte om nettopp voldsom ising.

Trond Robertsen

FARLIG: Ising kan gjøre båten ustabil, sier Trond Robertsen.

Foto: Håvard Larsen/met.no

Gaul

SANK: Den britiske tråleren Gaul.

Foto: Scanpix
En av dem som ringte hadde akkurat fått båten i nødhavn.

– Sjarken hold på å gå ned, for det iset så fort og så mye, sier Robertsen.

En annen sendte epost med bilde av moloen i Djupvik havn (se øverst i saken):

– Lyngen er i dag ikke særlig gjestmild. Det er heldigvis sjelden at sterk vind og kulde faller i hop på denne måten. Legger ved et bilde som en bekreftelse på at varslet om fare for ising var innertier, skriver innsenderen.

Kaldere enn du tror

Med 14 minusgrader og storm er det ikke rart forholdene har vært farlige flere steder i nord. Vinden gjør at de 14 gradene oppleves enda kaldere enn termometeret viser.

– Effektive kuldegrader blir minus 30. Da blir sjøsprøyten til is med en gang den treffer et fast underlag, enten det er metall, tre eller plast, forklarer Robertsen.

Den tunge sjøisen hengende på båten kan være livsfarlig, fortsetter han.

– Båten blir ustabil og beveger seg ikke slik den skal i sjøen. På fagspråket blir båten «rank».

Uvær med liv på samvittigheten

Den største isingsulykken i historien kan være Gaul-forliset i 1974. Med et mannskap på 34 gikk den britiske tråleren ned utenfor Nordkapp, uten å ha sendt nødsignal.

Båten er funnet, og ligger i dag på flere hundre meters dyp. Ingen vet sikkert hvorfor den gikk ned, men kombinasjonen av plutselig uvær og ising er en utbredt forklaring .

Meteorologkonsulent Trond Robertsen opplevde selv kraftig ising under selfangst på Vesterisen.

– Det var slitsomt. Du gikk kontinuerlige isvakter for å banke is av riggen. Isen må av for at båten skal være trygg.

Varsler ising

Fredag blåste det både storm og sterk kuling mange steder i Nord-Norge. Faren for ising var størst i Vesterålen, Ofoten, Troms og Vest-Finnmark.

De neste dagene blir det fremdeles kaldt, men vinden vil roe seg. Robertsen og kollegene følger med, og gir ut eget isings-varsel om nødvendig. Målgruppen er sjøfolk og fiskere.

– Den ene meteorologen her i Tromsø kunne ikke sykle på jobb i dag fordi bremsen var frosset. Kanskje skal vi også utvide isingsvarselet for syklister, avslutter han med et smil.

Hurtigbåt
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Video: Isen klorer seg fast og må hugges løs.